DENEMARKEN OP HET SPOOR

niks

Bramming(e)-Tønder Spoorlijn

Traject Bramming(e)-Ribe
Nadat door de oorlog van 1864 Zuid-Jutland in Duitse handen was overgegaan had Ribe haar achterland verloren. Daarom werd een beroep op de regering gedaan om met voorstellen te komen voor een spoorweg van Bramming(e) naar Ribe. De wet van 16 april 1873 bevatte een voorstel van de regering voor een lijn naar Ribe, 'vanaf een punt aan de lijn tussen Lunderskov en Esbjerg. De lijn werd geopend op 1 mei 1875 met een rit van Ribe naar Bramming(e) en terug naar Ribe. Daar was door de gemeenteraad een diner voor 300 deelnemers georganiseerd. 3 treinen in elke richting verzorgden dagelijks het verkeer op de lijn - maar al op 27 juni 1875 werd een vierde trein is opgenomen in de dienstregeling.

Traject Ribe-Vedsted
Van Duitse kant werd in 1881 het plan voor het bouwen van een spoorweg van Heide over Husum naar Tønder en de Deense grens goedgekeurd. Een verdere verbinding naar het noorden tot Ribe was heel logisch, maar het mislukte van 1881 tot 1884 om het plan goedgekeurd te krijgen in het parlement. Staatsraad C.F.Tietgen maakte aan alle discussie een eind door aan te bieden om op eigen kosten de lijn te bouwen zonder toegevingen van welke aard dan ook. Zonder rechtsgrondslag - en daarom zeer twijfelachtig - werkte minister Ingerslev een document uit dat is afgegeven op 17 april 1886 als een koninklijke concessie aan Tietgen voor de aanleg - niet de exploitatie - van een spoorweg van Ribe naar Vedsted (de toenmalige grens met Duitsland). Dambreuk en andere moeilijkheden vertraagden het werk, zodat de lijn pas geopend werd voor regelmatig verkeer op 15 november 1887, met 4 treinen per dag in beide richtingen. De staat nam de spoorlijn over op 1 juli 1896

Traject Vedsted-Tønder
De spoorweg werd gebouwd door de Duitse autoriteiten, tijdens de periode dat het gebied in Duits bezit was, en in dienst gesteld in 1887. Na de hereniging met Denemarken namen de Deense Staatsspoorwegen de lijn over.
De Bramming(e)-Tønder Spoorlijn in cijfers:
Lengte van het spoor in kilometers: 63,9 km
Snelste verbinding in minuten:66,0 min


 
© WAEGH