DENEMARKEN OP HET SPOOR

niks

Fredericia-Århus Spoorlijn

Langjarige discussies gingen vooraf aan de definitieve vaststelling van het traject Fredericia-Århus. De definitieve wet werd aangenomen op 26 mei 1866. Kort daarna werd overeenstemming bereikt met de Engelse firma van Peto, Brassey & Betts voor de bouw van de spoorlijn voor rekening van de staat. Er werd direct begonnen met de bouwwerkzaamheden. Het terrein en de terreingesteldheid - van jyske beken tot laaggelegen fjordgebieden - veroorzaakten bouwkundige problemen. De kwesties werden door het ervaren Engelse bedrijf opgelost.

De openingsrit vond plaats op 3 oktober 1868. Een met bloemen versierde feesttrein, bestaande uit 12 wagons, verzorgde deze rit.

Het geregelde vervoer op de lijn begon de dag daarna, 4 oktober 1868, met 3 treinen in beide richtingen per dag.

Fredericia-Århus Spoorlijn in cijfers eind jaren '50:

Lengte van het spoor in kilometers:108,5 km
Snelste verbinding:71 min
Spoorwijdte:1.435 mm



 
© WAEGH