DENEMARKEN OP HET SPOOR

niks

Varde-Grindsted Spoorlijn

In de wet van 24 april 1868 werd de aanleg van een dwarsverbinding opgenomen tussen de lijn Fredericia-Esbjerg-Struer en Grindsted. Door langdurige touwtrekkerij tussen Esbjerg en Varde, over de vraag welk van de steden als beginpunt van de lijn naar Grindsted zou dienen, werd een beslissing hierover keer op keer vertraagd.

Eerst bij de wet, die op 29 april 1913 in het parlement werd aangenomen, werd vastgesteld dat een spoorlijn zou worden aangelegd van Grindsted naar Tistrup of Varde. Wanneer blijkt dat het proviciebestuur niet mee wil werken aan het plan tot aansluiting van de lijn bij Tistrup, komt er op 4 Juni 1915 een concessie voor de aanleg van de lijn van Varde naar Grindsted.

De bouwwerkzaamheden begonnen in het voorjaar van 1916 en de ingebruikneming vond plaats op 12 april 1919. De volgende dag begon het normale verkeer met 3 treinen per dag in beide richtingen.

De particuliere spoorweg was eigendom van Varde-Grindsted Spoorwegmaatschappij.

De Varde-Grindsted Spoorlijn in cijfers:

Lengte van het spoor in kilometers: 44,3 km
Snelste verbinding in minuten: 60 min


 
© WAEGH