Almindingen-Gudhjem Spoorlijn
De Almindingen-Gudhjem Spoorlijn werd opgenomen in de grote spoorwegwet van
12 mei 1908. Op 14 september 1910 werd de concessie verleend.
Pas in 1911 werd met de bouw begonnen, omdat eerst de Rønne H-Allinge(-Sandvig)
Spoorlijn moest worden voltooid. De lijn werd gebouwd als een
verlenging van de zijlijn van de Rønne H-Nexø Spoorlijn
van Aakirkeby naar Almindingen. Het treinverkeer startte op 27 juni 1916 met twee
dagelijkse treinen in elke richting, op zondag echter drie.
Het grootste deel van het bestaan van de lijn waren er rechtstreekse treinen
van Rønne naar Christianshøj, dat dichter bij de bezienswaardigheden van
Almindingen lag dan het station van Almindingen. Ook de treinen uit Gudhjem
kregen geen eindpunt in Almindingen. Ze reden van/naar Aakirkeby, dat het
belangrijkste spoorwegknooppunt van Bornholm werd, waar treinen van 3 kanten
elkaar ontmoetten. Het traject Aakirkeby-Almindingen werd feitelijk onderdeel
van Gudhjembanen.
Op 17 december 1934 werd de Almindingen-Gudhjem Spoorlijn met de twee andere spoorlijnen
op Bornholm samengevoegd tot een bedrijf dat verder ging onder de naam De
Bornholmske Jernbaner A/S (D.B.J.). Op 18 augustus 1952 werd deze lijn
stilgelegd en op 28 september 1968 reed de laatste officiële trein van Rønne H naar Nexø.
De Almindingen-Gudhjem Spoorlijn in cijfers: | | |
| | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 18,2 km |
Spoorwijdte | : | 1000 mm |