Rønne H-Nexø Spoorlijn
De interesse voor de aanleg van spoorwegen op Bornholm was groot, en bij de
autoriteiten werden vanaf 1875 meerdere voorstellen ingediend voor de aanleg van
een of meer spoorlijnen.
Eerst bij de wet van 8 mei 1894 werd toestemming verleend voor de aanleg
een spoorlijn van Rønne over Aakirkeby naar Nexø met een zijlijn
naar Almindingen. De concessie werd verleend aan een commissie samengesteld uit
afgevaardigden van geïnteresseerde gemeenten.
De aanleg van de spoorlijn begon pas in 1899 en was in december 1900 voor
het grootste deel af.
Nadat de hoofdlijn in december 1900 gereed gekomen was, vond de feestelijke opening
plaats op 12 december 1900. De spoorlijn werd op 13 december 1900 in
gebruik genomen met drie treinen per dag in beide richtingen. De zijlijn naar
Almindingen werd in mei 1901 geopend.
Op 17 december 1934 werd de Rønne H-Nexø Spoorlijn met de
twee andere spoorlijnen op Bornholm samengevoegd tot een bedrijf dat verder ging onder de
naam De Bornholmske Jernbaner A/S (D.B.J.). In 1952 en 1953 werden de eerste
lijnen stilgelegd en op 28 september 1968 reed de laatste officiële trein van
Rønne H naar Nexø.
Rønne H-Nexø Spoorlijn in cijfers: | | |
Lengte van het spoor in kilometers Rønne H-Nexø Spoorlijn | : | 36,6 km |
Lengte van het spoor in kilometers zijlijn Almindingen | : | 5,1 km |
Spoorwijdte | : | 1000 mm |
Snelste verbinding | : | 50 min. |