København-Korsør-Fredericia Spoorlijn
Traject Nyborg-Odense-Middelfart
De de eerste keer dat er serieuze plannen waren om een spoorlijn van oost naar
west over het eiland aan te leggen Fyn was in 1844. De lijn werd gezien als een
onderdeel van de lijn van København-Korsør-Nyborg-Odense-Assens met
een veerverbinding naar Schleswig. De plannen werden op 8 juni 1844 aan de koning voorgelegd met
het verzoek om concessies voor de spoorweg te verlenen. De koning gaf de plannen
ter beoordeling door aan de Koninklijke Spoorwegcommissie. Op 2 juli 1844 werd
door de commissie al om nadere informatie over budget en ontwerp van de spoorlijn
gevraagd.
In de wet van 15 februari 1857 werd de aanleg van de spoor van Nyborg via Odense
naar Lillebælt goedgekeurd. Er was echter niemand die de concessie wilde hebben
en de plannen verdwenen in een bureaula.
Op 10 maart 1861 werd opnieuw een wet aangenomen voor een spooorlijn van Nyborg
via Odense naar Middelfart. Bij Middelfart moest een verbinding worden gemaakt
naar Snoghøj op Jylland d.m.v. een veerboot. Om militair/strategische veranderde
dit plan in een verbinding tussen Strib en Fredericia met een stoomveerpont.
De oorlog in 1864 vertraagde de bouw van het spoor, dat voor het eerst in gebruik
werd genomen op 7 september 1865. Het lijn gedeelte Middelfart-Strib werd op
1 november 1866 geopend. Op 19 maart 1872 werd de eerste stoomveerpont voor treinen
in Denemarken in gebruik genomen tussen Strib en Fredericia.
Na gereedkomen van de Lillebæltsbrug in 1935 was er een directe spoorverbing
met Fredericia en werd het spoorveer opgeheven. Tegelijkertijd werden de oude
stations van zowel Middelfart als Fredericia gesloten en vervangen door nieuwe.
Lengte van het spoor in kilometers | : | 79,0 km |
Snelste verbinding in minuten | : | p.m. min |