Odense-Bogense Spoorlijn
Zowel privépersonen als gemeentelijke autoriteiten hadden herhaaldelijk
voorgesteld om een spoorweg aan te leggen tussen Odense en Bogense. Eerst in de wet
van 18 maart 1881 werd toestemming door de de overheid verleend voor de exclusieve
aanleg en gebruik van een spoorlijn van Odense over Sletten en ten oosten
van Nislevgård naar Bogense of haar haven.
Op 11 april 1881 werd een concessie afgegeven voor de aanleg van een spoorlijn
met een exploitatie periode van 80 jaar, echter met dien verstande dat de
spoorlijn moest worden geopend voor 1 juli 1883. Bovendien moest binnen 3
maanden een vennootschap worden opgericht waarin de
concessie van de oprichters moest worden ondergebracht.
Hierna werd 'Det Nordfynske Jernbaneselskab' opgericht en werd op 1 juli 1881 begonnen
bouwwerkzaamheden. De ingebruikname vond plaats op 30 juni 1882 en de volgende
morgen werd de lijn geopend voor het reguliere verkeer met 3 treinen per dag in beide
richtingen.
Op vijf landelijke stations waren stationschefs tevens beheerder van een
(stations-)café om, zoals directie van de spoorwegmaartschappij dacht,
de belangen van zowel de maatschappij als het reizende publiek te
dienen en tegelijkertijd problemen bij het drankgebruik te
beperken. De afgifte van gedistilleerde dranken werd gestaakt op 1
januari 1890. De particuliere spoorwegmaatschappij was in bezit van 'Det
Nordfynske Jernbaneselskab'.
Het vervoer op deze spoorlijn van personen en goederen werd
beëindigd op 31 maart 1966.
Het traject Odense-Bogense in cijfers eind jaren '50: | | |
| | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 38 km |
Snelste verbinding in minuten | : | 59 min |