Svendborgbanen
Odense-Ringe-Svendborg Spoorlijn
Met krachtige ondersteuning van de lokale bevolking verschenen er vanaf 1869
herhaaldelijk voorstellen voor een spoorwegverbinding tussen Odense en Svendborg.
De plannen werden van tijd tot tijd ingediend maar werden, o.a. vanwege economische
en/of politieke redenen, telkens opgeschort.
Uiteindelijk werd bij de wet van 23 mei 1873 door de regering een concessie verleend
voor het aanleggen van de spoorweg.
De concessiedatum was 20 mei 1874, en op 28 mei 1874 werd de 'Sydfynske
Jernbaneselskab' (SFJ) opgericht.
De werkzaamheden aan de lijn begonnen 6 november 1874, en de feestelijke indienststelling
vond plaats op 10 juli 1876. Het regelmatige verkeer op de lijn begon op 12 juli met
4 treinen per dag in beide richtingen. De spoorwegen in het zuiden van Fyn - en dus ook het
traject Odense-Ringe-Svendborg - werden in 1949 overgenomen door de staat (DSB).
Situatie in 2015
Overdag rijden er op de lijn tussen Odense en Svendborg twee treinen (in de avonduren
een trein) per uur in elke richting.De trein stopt niet altijd bij alle stations. Tussen
Odense en Ringe rijden overdag zowel als 's avonds een trein per uur in beide
richtingen, die wel stopt op alle stations.
De Svendborgbanen in cijfers begin jaren '50: | | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 48,2 km |
Snelste verbinding in minuten | : | 56 min |