DENEMARKEN OP HET SPOOR

niks

Maribo-Bandholm Spoorlijn

De spoorlijn tussen Maribo en Bandholm in gebruik genomen op 2 november November 1869. De voornaamste aandeelhouders van de particuliere spoorweg waren de bezitter van het landgoed Knuthenborg, de eigenaar van Bandholm haven, en een particuliere bank. Het was de eerste particuliere spoorweg van Denemarken. Beschikbaar voor de exploitatie waren 2 stoomlocomotieven, gebouwd door Robert Stephenson in Newcastle, 6 personenwagons en 10 goederenwagons, gebouwd in Randers.

Geleidelijk werd de Maribo-Bandholm Spoorweg overgenomen door de Lolland-Falster Spoorwegmaatschappij. Tot 1950 had de MBJ veel aanbod van (goederen)vervoer, maar daarna daalde dat aanbod aanzienlijk. Het personenvervoer werd gedeeltelijk vervangen door bussen, en in oktober 1952 reed de laatste passagierstrein. Het station functioneerde volledig tot 1956, toen werd het busstation. Het goederenvervoer naar Bandholm werd gedaan door Lollandsbanen als nodig was.

In 1962 kwam er 'nieuw' verkeer op de baan, met de Deense Spoorweg Club. De club rijdt op 50-60 dagen per jaar het traject met een museumtrein.

De Maribo-Bandholm Spoorlijn in cijfers:

Lengte van het spoor in kilometers:6 km
Spoorwijdte:1435 mm

 
© WAEGH