Maribo-Rødby Havn Spoorlijn
Van deze spoorweg wekte vooral de zuidelijke verbinding van Maribo naar Rødby Havn grote interesse
in brede kring. Deze belangstelling had te maken met de toekomstige scheepvaartverbinding met
Fehmarn (Dld). Duitse kredietinstellingen boden hulp aan voor de financiering en van Deense kant
waren privebanken zeer actief.
De wet voor de aanleg en exploitatie van Lolland-Falsterse spoorwegen stamt van 25 maart 1872.
Op grond van deze wet werd een concessie aangevraagd die 29 maart 1873 werd verleend met
gedetailleerde bepalingen voor 'de aanleg van een spoorweg van Nykøbing F over de Guldborgsund
langs Saxkøbing en Maribo naar Nakskov, met een zijtak van Maribo naar Rødby'.
De indienststelling van de spoorweg vond plaats op 1 juli 1874 met 3 treinen per dag in beide richtingen.
De Nykøbing F-Nakskov en Maribo-Rødby Havn Spoorlijn in cijfers eind jaren '50: | | |
| | |
Lengte van het spoor in kilometers Nykøbing F-Nakskov | : | 50 km |
Lengte van het spoor in kilometers Maribo-Rødby Havn | : | 20 km |
Snelste verbinding in minuten Nykøbing F-Nakskov | : | 61 min |
Snelste verbinding in minuten Maribo-Rødby Havn | : | 30 min |
Stoomlocomotieven | : | 6 |
Motorlocomotieven en -wagens | : | 12 |