Maribo-Torrig Spoorlijn
In 1916-17 begonnen er plannen te ontstaan voor een spoorverbinding in de lege, 'spoorloze' ruimte ten westen
van de lijn Maribo en Bandholm. De opening van Nakskov-Kragenæs Spoorweg zou een van de redenen
geweest kunnen zijn, omdat die spoorverbinding zonder enige twijfel een voordeel had voor middenstand
in Nakskov. In die tijd was goed openbaar vervoer van groot belang voor de winkeliers.
In januari 1916 werd de burgemeester van Maribo benaderd over de mogelijkheid voor de aanleg van
een spoorweg vanuit de stad in noordwestelijke richting. Reeds in februari 1916 was de financiering
geregeld.
Op 20 maart 1918 werd de grote particuliere spoorweg wet van kracht en volgens deze wet
verstrekte de Staat de helft van de bouwkosten, die werden geraamd op ca. 1 miljoen DKK.
In 1921 werd begonnen met de bouw van de spoorweg, en op 12 april 1924 was de baan klaar en werd de spoorweg in
gebruik genomen. Door de aanhoudende verliezen werd de exploitatie op 1 maart 1941 gestaakt.
De Maribo-Torrig Spoorlijn in cijfers: | | |
| | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 23,7 km |
Spoorwijdte | : | 1435 mm |