Nakskov-Rødby Spoorlijn
Na de komst van de grote spoorwegwet in 1908, begon men langzaam de mogelijkheid te onderzoeken voor de bouw van
een spoorlijn in het gebied ten zuidoosten van Nakskov. Dit deel van Lolland had nog geen spoorfaciliteiten.
Begin 1914 vond de eerste vergadering plaats, maar pas in 1918 werd een aanvraag ingediend voor een concessie
die werd verleend op 21 januari 1919. Met de aanleg van de spoorweg werd pas begonnen in 1923, o.a. door de
late levering van de rails door de fa. Krupp uit Essen (Dld.) De vertraagde levering was een direct gevolg van
de Eerste Wereldoorlog.
Op 30 maart 1926 werd de spoorweg officieel in gebruikgenomen. Vanaf het begin werd samengewerkt met Lollandsbanen.
Zo hadden de LJ en de NRJ dezelfde directeur en reden er LJ locomotieven en personeel op de NRJ spoorweg.
De lijn kende geen personenvervoer van betekenis, en toen na de Tweede Wereldoorlog het goederenvervoer sterk terugliep
werd de lijn op 31 december 1953 gesloten.
De Nakskov-Rødby Spoorlijn in cijfers: | | |
| | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 36,7 km |
Spoorwijdte | : | 1435 mm |