(Roskilde-Køge-Næstved-)Orehoved-Nykøbing F.-Gedser Spoorlijn
Traject Orehoved-Nykøbing F.
De aanleg van de Orehoved-Nykøbing F. Spoorweg (LFJS) is gebaseerd op een
concessie van Det Sjællandske Jernbaneselskab. De concessie omvatte ook
de aanleg van de spoorlijn Roskilde-Køge-Næstved-Vordingborg. Het was
verplicht de lijn te openen in 1873.
De concessie werd overgenomen door
de Lolland-Falsterske Spoorweg, die ook de aanleg van de lijn voor haar
rekening nam. De opening van de lijn vond plaats op 22 augustus 1872. Op 1 januari
1893 werd de exploitatie van de spoorlijn overgenomen door de DSB.
De LFJS bleef de formele eigenaar van de lijn tot 1952.
Op 15 januari 1884 werd Orehoved bereikt na de aanleg van de 182
meterlange brug over de Masnedsund van Vordingborg naar Masnedø en de
ingebruikname van de van de spoorveerboot tussen Masnedø-Orehoved. De veerboot
werd in 1937 vervangen door de Storstrømbrug.
Traject Nykøbing F.-Gedser
Nykøbing F.-Gedser Spoorweg werd geopend op 1 juli 1886. De lijn werd
aangelegd om een betere en meer efficiënte verbinding te maken naar het zuiden.
Vanuit Gedser werd met een veerboot de verbinding met Duitsland (Warnemünde)
onderhouden. De maatschappij had eigen materieel, maar werd samen met de
andere lijnen van de Lolland-Falsterske Spoorweg geëxploiteerd, totdat de
DSB de spoorlijn overnam in 1893. De lijn werd gesloten op 14 december 2009.
De (Næstved-)Orehoved-Nykøbing F.-Gedser Spoorlijn in cijfers eind jaren '50: | | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 45,2 km |
Spoorbreedte | : | 1435 mm |