Århus-Ryomgård-Grenå Spoorlijn
De interesse voor een spoorverbinding van Aarhus naar het oosten was zo groot
dat beleggers omstreeks 1873 zonder problemen intekenden voor 1 miljoen kronen
in het project.
In de wet van 4 mei 1875 werd bepaald dat het spoor volledig operationeel
moest zijn vóór 1 oktober 1879.
De concessie werd verleend aan de Århus-Ryomgård spoorwegmaatschappij.
De bouw van de spoorlijn vorderde snel zodat het mogelijk was de lijn per 1
december 1877, zonder grote feestelijkheden, in gebruik te nemen.
Evenals de Grenåspoorlijn kwam deze lijn in ook in ernstige financiële moeilijkheden,
wat ertoe heeft geleid dat de staat bij de wet van 18 februari 1881 de lijn overnam.
De aandeelhouders leden daarbij een zwaar verlies dat ongeveer de helft
van het maatschappelijk kapitaal bedroeg.
Århus-Ryomgård-Grenå Spoorlijn in cijfers eind jaren '50: | | |
| | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 69 km |
Snelste verbinding | : | 87 min |
Spoorwijdte | : | 1.435 mm |