DENEMARKEN OP HET SPOOR

niks

Århus-Odder-Hou Spoorlijn

Na een lange reeks discussies, ondermeer over de vraag of de staat of een particulier de spoorlijn moest aanleggen, werd op 12 mei 1882 een wet aangenomen waarbij de regering aan de Århus-Odder-Hou Spoorlijn het exclusieve recht verleende voor de aanleg en het gebruik van een spoorweg van de haven van Hou over Odder naar een punt aan de staatsspoorweg tussen Skanderborg en Århus.

De concessie werd op 4 september 1882 verleend aan een commissie waarvan o.m. de grossier Hans Broge uit Århus lid was. De concessie bevatte de voorwaarde dat de spoorlijn gereed moest zijn voor 1 oktober 1884.

De bouwwerkzaamheden begonnen in oktober 1882 en op 18 juni 1884 werd de lijn feestelijk in gebruik genomen. Het regelmatige verkeer op de lijn begon de volgende dag met dagelijks 3 treinen in beide richtingen.

De oorspronkelijke naam van de spoorlijn 'Hadsherreds Jernbane' werd in 1884 gewijzigd in 'Hads-Nings Herreds Jernbane'. Als eerste privéspoorweg introduceerde deze onderneming in 1888 een gereglementeerde pensioenvoorziening voor haar personeel.

Århus-Odder-Hou Spoorlijn in cijfers eind jaren '50:
Lengte van het spoor in kilometers:35 km
Snelste verbinding:60 min.
Personeel met een contract:68 personen
Spoorwijdte:1.435 mm

 
© WAEGH