Århus-Odder-Hou Spoorlijn
Na een lange reeks discussies, ondermeer over de vraag of de staat of een
particulier de spoorlijn moest aanleggen, werd op 12 mei 1882 een wet aangenomen
waarbij de regering aan de Århus-Odder-Hou Spoorlijn het exclusieve recht
verleende voor de aanleg en het gebruik van een spoorweg van de haven van
Hou over Odder naar een punt aan de staatsspoorweg tussen Skanderborg en
Århus.
De concessie werd op 4 september 1882 verleend aan een commissie waarvan o.m. de
grossier Hans Broge uit Århus lid was. De concessie bevatte de voorwaarde
dat de spoorlijn gereed moest zijn voor 1 oktober 1884.
De bouwwerkzaamheden begonnen in oktober 1882 en op 18 juni 1884 werd de lijn
feestelijk in gebruik genomen. Het regelmatige verkeer op de lijn begon de
volgende dag met dagelijks 3 treinen in beide richtingen.
De oorspronkelijke naam van de spoorlijn 'Hadsherreds Jernbane' werd in 1884
gewijzigd in 'Hads-Nings Herreds Jernbane'.
Als eerste privéspoorweg introduceerde deze onderneming in 1888 een gereglementeerde
pensioenvoorziening voor haar personeel.
Århus-Odder-Hou Spoorlijn in cijfers eind jaren '50: | | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 35 km |
Snelste verbinding | : | 60 min. |
Personeel met een contract | : | 68 personen |
Spoorwijdte | : | 1.435 mm |