Århus-Hammel-Thorsø Spoorlijn (Hammelbanen)
Deze Deense particuliere spoorwegmaatschappij bestond van 1902 tot 1956.
De spoorlijn werd aanvankelijk opgericht als Hammel-Århus Jernbane (HAJ),
maar in 1914 werd deze uitgebreid naar Thorsø (AHTJ).
De Spoorwegwet van 1894 voorzag in een geplande spoorlijn tussen Hammel en
Århus. De discussies over de lijnvoering, spoorbreedte en financiering sleepten
echter jarenlang voort voordat in 1898 een concessie voor het project
werd afgegeven. De werkzaamheden aan de lijn begonnen in februari 1899, maar
ondervonden diverse vertragingen, waaronder stakingen en de slechte ondergrond.
Deze vertraagden het project met anderhalf jaar en verdubbelden de kosten.
De Hammelbanen kreeg het eigen station Hammelbanegården in Århus, omdat er op het hoofdstation
geen plaats was voor de treinen van deze lijn.
Dit zorgde voor een logistieke uitdaging, omdat de passagiers 1,3 km moesten
overbruggen tussen Hammelbanegården en Århus H. In 1938 werd deze afstand met
200 meter verkort door de bouw van een nieuw perron nabij de Thorvaldsensgade,
maar de aansluiting bleef lastig.
Het goederenvervoer van de lijn kon gemakkelijker worden geïntegreerd via een
verbindingsspoor met de DSB, waardoor goederenwagons konden worden uitgewisseld.
Op 24 april 1902 werd de lijn op feestelijke wijze in gebruikgenomen en de volgende
dag begon het reguliere verkeer over het traject met 3 treinen per dag in beide richtingen.
Het goederen- en personenverkeer werd op 31 maart 1956 gestaakt
Århus-Hammel-Thorsø Spoorlijn Spoorlijn in cijfers eind jaren '50: | | |
| | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 45,8 km |
Spoorwijdte | : | 1.435 mm |