DENEMARKEN OP HET SPOOR

niks

Århus-Hammel-Thorsø Spoorlijn (Hammelbanen)

Deze Deense particuliere spoorwegmaatschappij bestond van 1902 tot 1956. De spoorlijn werd aanvankelijk opgericht als Hammel-Århus Jernbane (HAJ), maar in 1914 werd deze uitgebreid naar Thorsø (AHTJ). De Spoorwegwet van 1894 voorzag in een geplande spoorlijn tussen Hammel en Århus. De discussies over de lijnvoering, spoorbreedte en financiering sleepten echter jarenlang voort voordat in 1898 een concessie voor het project werd afgegeven. De werkzaamheden aan de lijn begonnen in februari 1899, maar ondervonden diverse vertragingen, waaronder stakingen en de slechte ondergrond. Deze vertraagden het project met anderhalf jaar en verdubbelden de kosten. De Hammelbanen kreeg het eigen station Hammelbanegården in Århus, omdat er op het hoofdstation geen plaats was voor de treinen van deze lijn.

Dit zorgde voor een logistieke uitdaging, omdat de passagiers 1,3 km moesten overbruggen tussen Hammelbanegården en Århus H. In 1938 werd deze afstand met 200 meter verkort door de bouw van een nieuw perron nabij de Thorvaldsensgade, maar de aansluiting bleef lastig. Het goederenvervoer van de lijn kon gemakkelijker worden geïntegreerd via een verbindingsspoor met de DSB, waardoor goederenwagons konden worden uitgewisseld.

Op 24 april 1902 werd de lijn op feestelijke wijze in gebruikgenomen en de volgende dag begon het reguliere verkeer over het traject met 3 treinen per dag in beide richtingen.

Het goederen- en personenverkeer werd op 31 maart 1956 gestaakt

Århus-Hammel-Thorsø Spoorlijn Spoorlijn in cijfers eind jaren '50:

Lengte van het spoor in kilometers:45,8 km
Spoorwijdte:1.435 mm

 
© WAEGH