Bramminge-Silkeborg-Langå Spoorlijn
Traject Brande-Funder(-Silkeborg)
Op 27 mei 1908 heeft het parlement een wet aangenomen die de aanleg van een spoorlijn van
Bramminge naar Funder regelde. Men had hoge verwachtingen van de spoorlijn o.a.
voor de export van producten uit Nordjylland via de uitvoerhaven Esbjerg.
De bouw begon in de herfst van 1914. De aanleg van het zuidelijke deel van de spoorweg
gaf geen grote problemen als gevolg van de vlakke ondergrond, het noordelijke
deel gaf aanzienlijk grotere problemen. Bij Funder moest zeer veel grond worden verplaatst,
en waar de spoorlijn 'Silkeborg-Herning' werd gekruist, bleek het noodzakelijk om een viaduct
te bouwen van 70 m lang met 5 overspanningen. Verder moesten vele beken worden
verlegd en bruggen gebouwd.
De 300 man tellende arbeidsmacht was samengesteld uit de lokale bevolking en arbeiders van Bornholm.
De ervaringen met werknemers uit Kopenhagen werknemers waren slecht - ze vonden de
de streek te verlaten en verdwenen vaak van het werk zonder dat vooraf te melden.
Het traject Brande-Funder werd 1 oktober 1920 in gebruik genomen
De Bramminge-Silkeborg-Langå Spoorlijn in cijfers eind jaren '50: | | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 105,5 km |
Snelste verbinding in minuten | : | 124 min |
Treinkilometers: personenvervoer | : | 527.000 |
Treinkilometers: niet-personenvervoer | : | 153.800 |