Fredericia-Ålborg Spoorlijn
Traject Fredericia-Århus
Langjarige discussies gingen vooraf aan de definitieve vaststelling van het
traject Fredericia-Århus. De definitieve wet werd aangenomen op 26 mei 1866.
Kort daarna werd overeenstemming bereikt met de Engelse firma van Peto, Brassey
& Betts voor de bouw van de spoorlijn voor rekening van de staat. Er werd direct begonnen
met de bouwwerkzaamheden. Het terrein en de terreingesteldheid - van jyske beken tot
laaggelegen fjordgebieden - veroorzaakten bouwkundige problemen. De kwesties werden door het
ervaren Engelse bedrijf opgelost.
De openingsrit vond plaats op 3 oktober 1868. Een
met bloemen versierde feesttrein, bestaande uit 12 wagons, verzorgde deze rit.
Het geregelde vervoer op de lijn begon de dag daarna, 4 oktober 1868, met 3
treinen in beide richtingen per dag.
Fredericia-Århus Spoorlijn in cijfers eind jaren '50: | | |
| | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 108,5 km |
Snelste verbinding | : | 71 min |
Spoorwijdte | : | 1.435 mm |