DENEMARKEN OP HET SPOOR

niks

Langå-Viborg-Skive-Struer Spoorlijn

Traject Langå-Viborg

De spoorwegaanleg werd opgenomen in de wet van 10 maart 1861. Op 18 maart van hetzelfde jaar sloot het Ministerie van Binnenlandse Zaken een contract met de Engelse firma Peto, Brassey & Betts voor de aanleg van de spoorlijn, die voltooid moest zijn op 1 juli 1863. Die datum bleek echter niet haalbaar, o.a. omdat een deel van de Tange Å in een nieuwe bedding moest worden gelegd en een deel van een laaggelegen gebied moest worden opgehoogd.

De baan werd op 20 juli 1863 dienstgesteld door minister van Binnenlandse Zaken Orla Lehmann, vergezeld van het staatshoofd en een aantal andere notabelen. Na het feestdiner maakten de deelnemers en hun echtgenotes een treinreis van Viborg naar Langå en terug. De overige stoelen werden ingenomen door de mensen uit de buurt - in totaal namen er 300 personen deel aan de reis.

De volgende dag, 21 juli 1863, werd de lijn opengesteld voor regulier verkeer met twee treinen per dag in beide richtingen

Traject Langå-Viborg van de Langå-Viborg-Skive-Struer Spoorlijn in cijfers eind jaren '50:

Lengte van het spoor in kilometers:40,2 km
Snelste verbinding:29 min
Spoorwijdte:1.435 mm

 
© WAEGH