Langå-Viborg-Skive-Struer Spoorlijn
Traject Langå-Viborg
De spoorwegaanleg werd opgenomen in de wet van 10 maart 1861. Op 18 maart van
hetzelfde jaar sloot het Ministerie van Binnenlandse Zaken een contract met de
Engelse firma Peto, Brassey & Betts voor de aanleg van de spoorlijn, die voltooid moest zijn op
1 juli 1863. Die datum bleek echter niet haalbaar, o.a. omdat een deel van de Tange
Å in een nieuwe bedding moest worden gelegd en een deel van een laaggelegen
gebied moest worden opgehoogd.
De baan werd op 20 juli 1863 dienstgesteld door
minister van Binnenlandse Zaken Orla Lehmann, vergezeld van het staatshoofd en
een aantal andere notabelen. Na het feestdiner maakten de deelnemers en hun
echtgenotes een treinreis van Viborg naar Langå en terug. De overige stoelen
werden ingenomen door de mensen uit de buurt - in totaal namen er 300 personen deel aan
de reis.
De volgende dag, 21 juli 1863, werd de lijn opengesteld voor regulier verkeer met twee
treinen per dag in beide richtingen
Traject Langå-Viborg van de Langå-Viborg-Skive-Struer Spoorlijn in cijfers eind jaren '50: | | |
| | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 40,2 km |
Snelste verbinding | : | 29 min |
Spoorwijdte | : | 1.435 mm |