Ringkøbing-Holstebro Spoorlijn
Traject Ringkøbing-Nørre Omme
In tegenstelling tot de voorgeschiedenis van veel andere spoorlijnen, lijkt de
lokale voorbereiding van dit traject van zeer korte duur te zijn geweest.
De wet van 27 mei 1908 keurde een spoorlijn goed van Ringkøbing via Ølstrup en
Brejning naar Nørre Omme en de concessie werd op 19 juni 1909 verleend.
De bouwwerkzaamheden begonnen in september 1909 en op 14 november 1911 vond
de feestelijke inhuldiging plaats. De volgende dag begon de reguliere
exploitatie van de lijn met 3 treinen per dag in elke richting.
Traject Nørre Omme-Holstebro
Vooral in Holstebro was er grote belangstelling voor een verlenging van de
Ringkøbing-Ørnhøj Spoorlijn en in 1917 werd een akkoord bereikt tussen de
geïnteresseerde partijen over het tracé van de lijn.
De wet voor een spoorlijn van Nørre Omme naar Holstebro dateert van
20 maart 1918, de bijbehorende concessie dateert van 24 maart 1920
De aanlegwerkzaamheden begonnen in 1922 en de inhuldiging van de lijn vond
plaats op 21 augustus 1925. De privébaan was eigendom van A/S Ringkøbing-Ørnhøj
Jernbaneselskab en A/S Ørnhøj-Holstebro Jernbaneselskab.
Het traject Ringkøbing-Holstebro Spoorlijn in cijfers eind jaren '50: | | |
| | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 54,5 km |
Snelste verbinding in minuten | : | 87 min |
Locomotieven/Motorwagen | : | 7 st |