Ryomgård-Gjerrild-Grenå Spoorlijn
In de jaren 1876-1877 bouwden twee particuliere Djurslandske spoorwegmaatschappijen
spoorlijnen tussen -Randers en Grenå- en -Århus en Ryomgård. Reeds in 1881
was de financiële situatie van beide spoorlijnen zo slecht dat de staat
beide lijnen moest overnemen. Dat weerhield lokale personen in Norddjurs er niet van om te
streven naar een spoorlijn tussen Ryomgård en Gjerrild. Het duurde echter nog vele jaren voordat de
lijn tussen Ryomgård en Gjerrild een feit was.
De wet op de Ryomgård-Gjerrild Jernbane (RGJ) werd aangenomen op 27 mei 1908 en
de concessie werd verstrekt op 16 juni 1909. De aanleg van de lijn begon in het voorjaar
van 1910. Op 4 december 1911 was de lijn gereed en op 5 december 1911 werd de
lijn in gebruik genomen met 3 treinen per dag in beide richtingen.
De voorbereidingen voor verlenging van de lijn van Gjerrild naar Grenå
waren reeds uitgevoerd en door aanname van de wet van 29 april 1913 werd het
mogelijk de verlenging uit te voeren. De concessie werd uitgegeven op 16 juli 1914.
Evenals het eerste deel van de lijn werden de bouwkosten van het traject voor de
helft door de staat gegarandeerd. De ingebruikname van het lijngedeelte Gjerrild-Grenå
vond plaats op 26 juni 1917. Tegelijkertijd werd de naam van de maatschappij omgedoopt in
Ryomgård-Gjerrild-Grenå Jernbane (RGGJ)
op 30 juni 1956 werd alle vervoer op de lijn gestaakt en werd de lijn opgebroken.
Ryomgård-Gjerrild-Grenå Spoorlijn in cijfers: | | |
| | |
Lengte van het spoor in kilometers Ryomgård-Gjerrild | : | 30,8 km |
Lengte van het spoor in kilometers Gjerrild-Grenå | : | 12,4 km |
Lengte van het spoor in kilometers Ryomgård-Gjerrild-Grenå | : | 43,2 km |
Spoorwijdte | : | 1.435 mm |