Skive-Vestsalling Spoorlijn
De eerste plannen rond een spoorlijn door Vestsalling werden in 1899 gemaakt.
Sterk afwijkend van de plannen in die tijd was echter een onderzoek van een
consortium, waarin o.a. H.N.Andersen en J. Glückstad waren vertegenwoordigd
met betrekking tot de elektrificatie van de lijn.
De wet van 27 mei 1908 voorzag in de aanleg van in totaal negen elektrische
spoorwegen, allemaal in Jutland, zonder staatssteun. Door het ontbreken van
staatssteun werden alle gedurfde plannen opgegeven.
Bij de spoorwegwet van 20 maart 1918 werd het mogelijk een spoorlijn aan te leggen
van Skive door Vestsalling met een subsidie van de staat van 50% van het
investeringskapitaal. De concessie werd verleend op 30 oktober 1918.
De ingebruikname van de lijn vond plaats op 10 december 1922. De volgende dag werd
het spoor opengesteld voor regulier verkeer met met 6 treinen in beide richtingen
op weekdagen en 4 op zon- en feestdagen.
De particuliere spoorlijn was eigendom van Skive-Vestsallng Jernbane A/S
De Skive-Vestsalling Spoorlijn in cijfers eind jaren '50: | | |
| | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 26,7 km |
Snelste verbinding in minuten | : | 47 min |
Spoorbreedte | : | 1435 min |