(Fredrericia-Esbjerg-)Skjern-Ringkøbing(-Struer) Spoorweg
Traject Skjern-Ringkøbing
Een aantal plannen voor de aanleg van spoorwegen in Jutland werden tijdelijk
stopgezet door de oorlog van 1864. Maar na dit noodlottige jaar komt er een nieuwe
impuls : de wens om een betere handelsverbinding met Engeland te creëren. Op
dezelfde dag als de wet voor de aanleg van de haven van Esbjerg wordt goedgekeurd
(24 april 1868), wordt ook de aanleg van een spoorlijn van Ringkøbing-Varde naar
Esbjerg vastgesteld. Vanuit Esbjerg moest de lijn op enig punt op de Østbanen
aansluiten. In 1870 werd besloten om Esbjerg te verbinden met de lijn Lunderskov-Fredericia.
Het proefrijden begon in september 1874 en de lijn werd geopend voor het normale
verkeer op 3 oktober 1874 met 3 gemengde treinen per dag in beide richtingen.
Op 24 april 1868 werd de wet aangenomen voor de aanleg van een spoorweg van de
Ringkøbing naar Varde als de laatste schakel in de Jydske spoorverbindingen.
De aanleg van de lijn werd begonnen in de lente van 1873 en de feestelijke
ingebruikneming vond plaats op 21 juli 1875. De officiële opening van dit
lijngedeelte werd verricht door koning Christian IX. Het was de eerste
keer dat de koning deze delen van het land bezocht.
Het normale treinverkeer
begon de 8 augustus 1875 met twee treinen per dag in beide richtingen.
De Esbjerg-Skjern-Ringkøbing(-Struer) Spoorweg in cijfers: | | |
| | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 146,4 km |
Snelste verbinding in minuten | : | 123 min |