Skjern-Videbæk Spoorlijn
In de vroege jaren '70 van de negentiende eeuw kwam de aanleg van spoorwegen ter sprake
in Vestjylland. In 1879 kwam het voorstel tot aanleg van een lijn van Herning over
Videbæk naar Skjern ter tafel. Dit voorstel werd verworpen en in plaats daarvan werd
in 1881 gekozen voor een meer directe verbinding over Kibæk en Troldhede. In 1901 dook een
voorstel op voor een spoorlijn tussen Herning en Skive.
Bij het inwerkingtreden van de grote spoorweg wetvan 1908 werd in het parlement
overeenstemming bereikt over de aanleg van een spoorlijn voor rekening van de staat
van Skjern naar Skive. De Landsting korte het aanlegplan in tot het traject Skjern-Videbæk,
echter met de opmerking dat zij later kon worden uitgebreid tot de Skive.
De bouw van de lokaalspoorlijn begon in 1918. Station Videbæk lag iets buiten de stad,
omdat er steeds rekening mee gehouden werd dat de lijn zou worden verlengd tot Skive.
De uitbreiding naar Skive werd goedgekeurd op 6 mei 1921, maar nooit uitgevoerd.
Door de wet van 20 mei 1933 werd de uitbreiding van de lijn definitief geschrapt.
De lijn werd in gebruik genomen op 15 november 1920. Het personenvervoer werd gestaakt
op 2 oktober 1955 en het goederenvervoer op 1 juni 1981.
Een deel van het traject is nu in gebruik bij Videbæk-Skjern Veteran- og Modeljernbane
(VSV&MJ). Ze zijn gehuisvest in het vroegere station Herborg. In de buurt van dit station kunnen
draisines worden gehuurd om een deel van de oude spoorlijn te bereiden.
De Skjern-Videbæk spoorlijn in cijfers: | | |
| | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 19,5 km |
Snelste verbinding in minuten | : | 34 min |
Maximum snelheid | : | 45 km/u |
Railgewicht | : | 32kg/m |