Viborg-Ålestrup Spoorlijn
Evenals op andere plaatsen in Denemarken, werd er in Himmerland lang gediscussieerd
over de aanleg van spoorlijnen. De eerste plannen voor een spoorlijn waren er
al in 1866. Een belangrijk punt van discussie was het vertrekpunt van de lijn.
Hobro en Viborg kozen voor Løgstør.
In 1875 werd een comité opgericht, bestaande uit vertegenwoordigers van de gemeenten in het gebied.
De elf leden van het comité besloten een lijn van Viborg-Ålestrup aan te bevelen, alwaar de lijn zou aansluiten op de
lijn Hobro-Løgstør.
Års werd ook voorgesteld. De discussie duurde tien
jaar en het eerste officiële voorstel werd gepresenteerd in de parlementsperiode 1885/86.
De aanleg van de lijn werd ook vertraagd door de politieke strijd.
Het 33,6 km lange traject tussen Margrethelund en Ålestrup werd op 15 september 1893 geopend.
Er werd gestart met twee ritten per dag in beide richtingen
Het 4 km lange traject tussen Viborg en Margrethelund werd op 1 december 1896 geopend.
De lijn Viborg-Ålestrup was een staatsspoorlijn geworden zoals geregeld bij de spoorwegwet nr. 164 van
27 mei 1959. Op grond van dezelfde wet was de DSB gemachtigd om de lijn te sluiten voor verkeer.
Op 30 mei 1959 werd het personenvervoer op de lijn beëindigd. De lijn bleef in gebruik
voor het goederenvervoer. Eind juni 1996 beëindigde de DSB ook het goederenvervokeer op de Løgstørbane.
De private spoorwegmaatschappij Privatbanen
Sønderjylland probeerde van april 1997 tot 1999 vervoersactiviteiten uit te voeren op het traject,
deze activiteiten werden in de zomer van 1999 gestaakt.
Viborg-Ålestrup Spoorlijn in cijfers eind jaren '50: | | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 37,6 km |
Spoorwijdte | : | 1.435 mm |