Langå-Viborg-Skive-Struer Spoorlijn
Traject Viborg-Skive
Volgens de concessie moest dit traject voor 1 juli 1864 gereed zijn, maar door
het uitbreken van de oorlog werd het gehele spoorwegnet ter beschikking gesteld van het
leger, waardoor ontbrekende belangrijke trajecten zo snel mogelijk werden afgemaakt.
De verbinding tussen Viborg en Skive werd zo versneld, dat de eerste trein al op
12 maart kon vertrekken. De trein vervoerde o.a. telegraafapparatuur voor de
stations en het personeel om de komst van het leger voor te bereiden. Het laatste
militaire transport verliet Langå op 16 maart en kwam 's avonds laat aan in Skive.
Later in het jaar, op 17 oktober 1864, werd de spoorlijn
Viborg-Skive voor het publiek geopend. Er vonden geen feestelijkheden plaats, ook niet
omdat de baan al lang in gebruik was. Op het traject reden dagelijks twee treinen
in elke richting.
Traject Skive-Struer
Zoals in de vorige paragraaf al werd vermeld, betekende het uitbreken van de oorlog
in 1864 dat de spoorlijn Skive-Struer lang voor de afgesproken datum, 1 juli 1864,
voltooid was.
De opening van de lijn werd alleen via het publiceren van de dienstregeling in de kranten
aangekondigd. De opening van de lijn zonder feestelijkheden vond plaats op 17 november 1865.
Het reguliere verkeer startte met twee treinen per dag in beide richtingen.
Het traject Viborg-Skive van de Langå-Viborg-Skive-Struer Spoorlijn in cijfers eind jaren '50: | | |
| | |
Lengte van het spoor in kilometers Viborg-Skive | : | 30,3 km |
Snelste verbinding Viborg-Skive | : | 21 min |
Lengte van het spoor in kilometers Skive-Struer | : | 31,9 km |
Snelste verbinding Skive-Struer | : | 24 min |