Ålborg-Hjørring-Frederikshavn Spoorlijn
De aanleg van de Vendsyssel spoorweg was al opgenomen in de wet van 31 juli 1853 en in 1856
liet de regering opmetingen en berekeningen uitvoeren voor het te volgen tracé.
Het ontbrak de staat aan geld om de lijn aan te leggen en de wet werd op 10 maart 1861 herzien
om de aanleg mogelijk te maken van een lijn van Ålborg naar het noorden.
Uiteindelijk werd in de wet van 24 april 1861 besloten dat de staat de spoorweg zou bouwen.
De spoorlijn werd gebouwd door een Deens consortium, die een half miljoen kronen goedkoper was
dan een Engels aanbieding.
De spoorlijn werd op 15 augustus 1871 in gebruikgenomen in aanwezigheid van de Deense koning.
Het was de eerste spoorlijn in Denemarken die werd gebouwd door een Deense onderneming, door
Deense arbeiders en met Deens geld. Op 16 augustus 1871 werd gestart met het reguliere vervoer,
dat bestond uit drie treinen per dag in beide richtingen.
De stoomboot 'Lillebaelt' zorg voor de verbinding Ålborg-Nørre Sundby. De eerste spoorbrug
over de Limfjord werd op 7 januari 1879 geopend.
De Ålborg-Hjørring-Frederikshavn Spoorlijn in cijfers eind jaren '50: | | |
| | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 84 km |
Snelste verbinding in minuten | : | 62 min |