Vodskov-Øster Vrå Spoorlijn
Na de opening van de Ålborg-Sæby-Frederikshavn spoorlijn in 1899 werden er al
snel plannen gemaakt voor een spoorlijn in het gebied tussen Hjørring en Sæby. Het
dichtstbijzijnde station in het gebied kon op wel 20 km afstand liggen. In die tijd was dat een
grote afstand.
Toen een commissie de plannen voor de aanleg van de Vodskov-Øster Vrå Spoorweg had
afgerond, adviseerde zij tot de aanleg van de spoorlijn en het geven van staatssteun voor de aanlegkosten van 50 %.
Tevens adviseerde deze commissie tot aanleg van het traject Hjørring-Hørby. Beide
spoorlijnen werden opgenomen in de spoorwegwet van 27 mei 1908.
Op 30 april 1914 werd de concessie verleend en 1916 werd gestart met het grondwerk.
De rails werd besteld bij een Duits bedrijf, maar door de Eerste Wereldoorlog en de daardoor gestegen
staalprijzen, ging de levering niet door.
Pas in 1921, toen de prijzen voor staal zich stabiliseerden, werd de rails aangekocht en in de zomer
1922 werd de aanleg hervat.
Tien jaar na het verlenen van de concessie, op 20 mei 1924, werd de spoorlijn geopend.
Alleen het eerste jaar was winstgevend. In 1934 waren er al pmoeilijkheden bij het verkrijgen van subsidie
van de lokoale overheid. Een opleving tijdens de WOII kon niet voorkomen dat het bedrijf in de rode cijfers bleef.
Op 31 maart 1950 werd de exploitatie gestaakt.
De Vodskov-Øster Vrå Spoorlijn in cijfers eind jaren '50: | | |
| | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 36,5 |