København-Kalundborg Spoorlijn
Traject Roskilde-Kalundborg
Det Sjællandske Jernbaneselskab had al een toezegging gekregen voor de concessie
op 25 mei 1844, voor het alleenrecht om een spoorlijn aan te leggen van Roskilde
naar Kalundborg.
Het bedrijf kon echter niet voldoen aan de gestelde
financiële eisen en er gingen jaren voorbij zonder dat er iets gebeurde.
Na langdurige onderhandelingen werd de aanleg van de spoorlijn vastgelegd
bij de wet van 29 februari 1869. Tevens werd een nieuwe concessie verleend aan het
bedrijf op 2 oktober 1871. Als voorwaarde werd gesteld dat de spoorlijn vóór
1 januari 1875 klaar moest zijn. In juli 1872 werd begonnen met de bouw,
maar het duurde niet lang voordat het aannemersbedrijf werd geconfronteerd met
een aantal onverwachte opvulwerkzaamheden bij Jyderup, die het werk zouden
vertragen. Er werd verzocht om verlenging van de bouwtermijn, en toen deze
werd geweigerd, moesten hoge kosten worden gemaakt om de lijn op tijd klaar te krijgen. De
ondernemers, waaronder Baron G.A. Gedalia leden zware verliezen. In mei 1875 werd Gedalia
zelfs failliet verklaard.
De lijn werd op 30 december 1874 opengesteld voor normaal verkeer met 1 trein
per dag in beide richtingen. Al de dag erna - oudejaarsavond - had het spoor zijn
eerste ongeval, toen een trein bij Tølløse vast kwam te zitten in de sneeuw.
De 60 passagiers moesten de nacht doorbrengen in een nabijgelegen boerderij.
Tegelijk met de opening van de lijn kwam een dagelijkse stoomschipverbinding
tot stand tussen Kalundborg en Aarhus.
De officië inhuldiging van het spoor vond pas plaats op 19 juni 1875
Op die dag reisden de koning, koningin en kroonprins voor het eerst over de spoorlijn.
In Holbæk gaf de koning een audiëntie vanaf een tribune voor het station, en het
galadiner werd georganiseerd in Kalundborg.
| | |
København-Kalundborg Spoorlijn in cijfers eind jaren '50: | | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 79,3 |
Snelste verbinding in minuten | : | 63 |
Spoorwijdte | : | 1435 mm |