DENEMARKEN OP HET SPOOR

niks

Roskilde-Køge-Næstved-Orehoved-Nykøbing F.-Gedser Spoorlijn

Traject Næstved-Vordingborg-(Orehoved)

De spoorlijn werd op 4 oktober 1870 door de Sjællandske Jernbaneselskab (SJS) in gebruik genomen als onderdeel van de Sydbanen van Roskilde via Køge en Næstved naar Vordingborg. Bij de opening van de spoorlijn tussen Ringsted en Næstved in 1924 werd de naam 'Sydbanen' gebruikt voor de spoorlijn vanaf Ringsted naar het zuiden, en kreeg de verbinding tussen Roskilde en Næstved via Køge de naam 'Lille Syd'.

De lijn werd enkelsporig aangelegd, maar de Spoorwegwet van 23 Februari 1917 maakte het mogelijk om de lijn Næstved-Vordingborg met dubbel spoor uit te rusten. Dit gebeurde in verband met de eerste fase van de bouw van de spoorlijn tussen Næstved en Ringsted, waardoor het treinverkeer tussen Næstved en Vordingborg aanzienlijk toenam. Het dubbel spoor tussen Næstved en Vordingborg werd in gebruik genomen 8 mei 1925.

Traject Næstved-Vordingborg(-Orehoved-Nykøbing F.-Gedser Spoorlijn)
in cijfers eind jaren '50:

Lengte van het spoor in kilometers:30 km
Spoorwijdte:1435 mm

 
© WAEGH