Slagelse-Næstved Spoorlijn
In 1872 werd een voorstel gedaan tot aanleg van een spoorverbinding
tussen Slagelse en Næstved. Het doel van deze spoorlijn was om een
betere verbinding te krijgen tussen Sydsjælland en Fyn-Jylland.
Alle treinverkeer ging tot dan toe via Roskilde.
Het voorstel werd aangenomen, maar niet uitgevoerd. Pas in de wet
van 12 april 1889 werd tot uitvoering van de plannen besloten.
Het werk omvatte o.m. het verleggen van het spoor en de bouw van een
nieuw station in Slagelse. Bij de aanleg van het spoor werd voor het eerst in
Denemarken gebruik gemaakt van een graafmachine, die bemand werd door Engels
personeel.
De spoorlijn werd geopend op 15 mei 1892, met een dienstregeling van 4 treinen
per dag in beide richtingen. Op deze datum werd ook de lijn Dalmose-Skælskør in
gebruik genomen.
Slagelse-Næstved Spoorlijn in cijfers eind jaren '50: | | |
| | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 40,1 km |
Snelste verbinding in minuten | : | 32 min |
Spoorwijdte | : | 1435 mm |