Slagelse-Værslev Spoorlijn
In de grote spoorwegwet van 8. Mei 1894 werd een bepaling opgenomen
betreffende de aanleg van een spoorweg van Slagelse naar Kalundborg.
Tijdens het debat in het parlement, werd besloten uit kostenoverwegingen
de spoorweg naar Kalundborg bij Værslev aan te sluiten op de lijn
København-Roskilde-Kalundborg
De bouw moest worden voltooid in het najaar van 1897, maar door onenigheid
tussen Kalundborg en Slagelse over het tracé werd op 10 februari 1896
een bescheiden begin gemaakt met de aanleg door slechts 9 man.
Tijdens de zomer 1896 werd overeenstemming bereikt over het tracé.
Er waren echter ernstige aardverschuivingen bij Valbygårds en Havrebjerg,
die het werk verder vertraagden. Bij het leggen van het spoor werden daarom
75 mannen van Ingenieurregiment ingezet als bijstand.
Op 28 en 29 april 1898 werd proef gereden met gratis vervoer en op 30 april 1898
vond de officiele opening plaats. Op 1 mei 1898 begon de
dienstregeling met 4 treinen per dag in beide richtingen.
Slagelse-Værslev Spoorlijn in cijfers eind jaren '50: | | |
| | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 33,6 km |
Snelste verbinding in minuten | : | 41 min |
Spoorwijdte | : | 1435 mm |