Sorø-Vedde Spoorlijn
De Sorø-Vedde Spoorweg werd gebouwd in 1902/03. Het was een private spoorweg
van 15.9 km, waar DSB het vervoer verzorgde. De Sorø-Vedde spoorweg was nooit
echt een succes en werd gesloten voor personenvervoer tussen Sorø By station
en Vedde in 1933, terwijl goederenvervoer bleef rijden tot 1940.
In de jaren 1940-46, was er een omvangrijk vervoer van turf uit Åmosen.
De lijn werd officieel gesloten in 1951. Er was alleen nog dagelijks
goederenvervoer op het 2,6 km lange spoor tussen de twee stations Sorø
en Sorø By. Dit vervoer duurde tot 1963, waarna Sorø By station officieel
gesloten werd. Daarna reed er nog incidenteel een speciale trein op
dit traject.
De laatste trein reed in 1970 en het spoor werd opgebroken in 1975.
De gemeente kocht de grond rond Sorø By station en het stationsgebouw,
ontworpen door Heinrich Wenck architect van de staat. In het gebouw werd
de nieuwe gemeentelijke administratie gevestigd.
Sorø-Vedde Spoorlijn in cijfers eind jaren '50: | | |
| | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 15.9km |
Snelste verbinding in minuten | : | 31 min |
Spoorwijdte | : | 1435 mm |