Broager Spoorlijn
Broager Spoorlijn of Vester Sotterup-Skeldelijn werd geopend op 15 augustus
1910 en gesloten op 30 juni 1932.
De aanleg van de Broager Spoorweg wordt voor het eerst genoemd op een
bijeenkomst in Broager van de arbeidersvereniging op 7 december 1898.
Er is sprake van '... dat binnenkort een spoorwegverbinding tussen de
plaats Broager en Sønderborg-Flensburg spoorlijn zal worden aangelegd'.
Hoewel er al vanaf het begin scepsis was over de mogelijkheden van een winstgevende
exploitatie, werd onder druk van de Duitse regering -waarschijnlijk om militaire
redenen- de spoorlijn aangelegd. De lijn werd gebouwd met rails van
33.4kg/m gelegd in grindballast, een vrij stevige bovenbouw. Deze bovenbouw
maakte het mogelijk om met spoorweggeschut hierover te rijden.
De maximale snelheid was 45 km/h.
De 12,4 km lange spoorlijn van Vester Sottrup naar Skelde werd na de Deense
hereniging overgenomen door de Deense Staatsspoorwegen. Het was een zijtak
van de spoorlijn Tinglev-Sønderborg.
Nadat het stukgoederenverkeer in 1930 werd opgeheven daalde de rentabiliteit
van deze spoorlijn drastisch en op 30 juni 1932 reed er de laatste trein.
De laatste rit op het traject werd gemaakt door de locomotief F Skelde 435,
dezelfde locomotief die de eerste trein had getrokken na de hereniging in 1920
De Broager Spoorlijn in cijfers: | | |
| | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 12,4 km |