Varde-Grindsted Spoorlijn
In de wet van 24 april 1868 werd de aanleg van een dwarsverbinding opgenomen
tussen de lijn Fredericia-Esbjerg-Struer en Grindsted. Door langdurige touwtrekkerij
tussen Esbjerg en Varde, over de vraag welk van de steden als beginpunt van
de lijn naar Grindsted zou dienen, werd een beslissing hierover keer
op keer vertraagd.
Eerst bij de wet, die op 29 april 1913 in het parlement werd aangenomen,
werd vastgesteld dat een spoorlijn zou worden aangelegd van Grindsted naar
Tistrup of Varde. Wanneer blijkt dat het proviciebestuur niet mee wil werken aan het
plan tot aansluiting van de lijn bij Tistrup, komt er op 4 Juni 1915
een concessie voor de aanleg van de lijn van Varde naar Grindsted.
De bouwwerkzaamheden begonnen in het voorjaar van 1916 en de ingebruikneming
vond plaats op 12 april 1919. De volgende dag begon het normale verkeer met
3 treinen per dag in beide richtingen.
De particuliere spoorweg was eigendom van Varde-Grindsted Spoorwegmaatschappij.
De Varde-Grindsted Spoorlijn in cijfers: | | |
| | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 44,3 km |
Snelste verbinding in minuten | : | 60 min |